Yoga hvorfor bakoverbøyninger?

Jeg husker så godt da jeg startet med ashtanga yoga i 2011. Jeg hadde ikke sjans til å gå opp i bro. Jeg tittet rundt meg og flere av elevene gikk så lett og greit opp, og jeg skjønte at dette gjaldt overhodet ikke meg. Det skulle gå 2 år med jevnlig praksis og dype pust, før kroppen min ble tilstrekkelig sterk, fleksibel og åpen. Og, jeg må innrømme, opplevelsen av bro var ikke akkurat lik Patanjalis beskrivelse av en yogastilling,  «stødig og komfortabel»!

Yogalæreren min sa «du må gi det tid»  «det er ingen vits i å ha det travelt, alt kommer når det skal ved en jevnlig praksis». Selv om det kunne føles litt håpløst ut, opplevde jeg det som ble sagt som sant. I dag er jeg så utrolig glad for at jeg fortsatte å praktisere jevnlig og aldri gav opp!

 

Hvorfor bør du jevnlig gjøre bakoverbøyninger?

 

Det finnes uttallige grunner, jeg ramser kun opp det viktigste her.

Først og fremst motvirkes konsekvensene av et fremoverbøyd og sittestillende liv, som kontorskuldre og mobilnakke.  Nesten alt vi gjør skjer fremoverbøyd, bare tenk etter? Når du kjører bil, lager mat…… etc. At ryggsøylen bøyes bakover og fremsiden av kroppen åpnes og strekkes medfører bedre pust, øker tilførsel av oksygenrikt blod, øker konsentrasjonen i løpet av en arbeidsdag og ikke minst forebygger smerter i korsryggen!

Men, bakoverbøyninger har også en langt dypere effekt på kropp og sinn, som mange ikke tenker over i starten. Bakoverbøyninger kalles også for hjerteåpnere, og det ikke uten grunn. For meg har dette vært den største og mest spennende oppdagelsen ved disse stillingene.

Bakoverbøy frigjør emosjonelle spenninger?

Fra naturens side er mennesker og dyr skapt slik at dersom vi opplever fare, føler oss truet eller avvist, «krummer» vi ryggen sammen for å beskytte oss. Vi trekker skuldrene fremover og beskytter hjertet, nervesystemet reagerer slik fordi hjertet er et sårbart punkt for angrep.

Dype bakoverbøyninger frigjør følelser som vi både ubevisst og bevisst har skyvet vekk, f eks sinne tristhet, redsel og frustrasjon/sinne. Det er ikke uvanlig å plutselig føle seg trist eller veldig glad etter bakoverbøyninger, men det er super deilig å kjenne lettheten i kropp og sinn etterpå! Dette er også en av grunnene til at det ikke bør være målet ditt å nødvendigvis komme opp i bro, eller utføre en bakøverbøy posisjon i fullt uttrykk, men prosessen som skjer mens du praktiserer.

Alt det du legger fra deg av gammel energi og negativitet, er jo en stor gevinst i seg selv. Og forhåpentligvis gir det deg motivasjon!

Mange bakoverbøyninger stimulerer også kjertler som f eks hypofysen og skjoldbruskjertlen. Disse påvirker i stor grad hvordan vi føler oss og mange har opplevd hvordan yoga gir økt balanse i hormonsystemet.

 

Det holder massevis å starte med halv- bro, slik som bilde viser.

Husk at modifiserte stillinger har mer eller mindre den samme effekten på nervesystemet, så det betyr ikke at du får mindre positive fordeler av å starte modifisert, og til og med kanskje alltid gjøre en posisjon modifisert.

Kunsten er å praktisere jevnlig og gjøre stillingen med riktig, aktiv tilnærming.

Husk på at du fokuserer å løfte hjertet opp, og puste dypt slik at du strekker/utvider lungene dine. Det er en stor del av poenget ved slike stillinger, noe jeg dessverre ser at elever fokuserer for lite på.

Skyv godt ned i føttene dine, og føl kroppen din så mye som mulig. Desto mer du får skuldrene under brystet, jo mer løftes brystet opp…..

Husk at første serien i Ashtanga yoga bidrar til å styrke og åpne kroppen, så ved praksis vil du øke styrke og fleksibilitet.

Aksepter deg selv der du er. Yoga handler om å skape fred med seg selv og omgivelsene. Aksept er nøkkelen til vekst og utvikling.

 

«Når du fullt ut aksepterer øyeblikket slik det er – uansett hvilken form det tar – er du rolig. Du har fred med deg selv

Echart Tolle

 

Bilde fra Yoga i Fredrikstad, Samsara yoga studio.

Avslutningsvis……Noen ord fra meg til deg <3

En klok yogalærer fortalte meg en gang » for å ha et åpent hjerte, må du ha en like sterk ryggrad». Disse få ordene fikk stor betydning for meg både på og utenfor yogamatten. Kanskje du også syns de har verdi? Tolk de slik du vil 😉

For en liten stund tilbake var jeg på workshops med David Swenson, hvor jeg lærte såå mye fint. David hadde en litt annen tilnærming til ordene «practice and all is coming. Han fortalte at det er først i ettertid ordet «and» har blitt tilført. Han hadde lært at det var «practice practice – all is coming». Ingen «and».

Jeg likte Davids tilnærming, og det gav meg mening. For hva er det som egentlig kommer? Det er ikke nødvendigvis slik at fordi vi gjør yoga kommer det bare gode dager, nye fancy stillinger og alt går bare oppover. Ingen «and» betyr at livet kommer uansett. Alt kommer, godt og vondt, men praksisen gjør deg forberedt. Praksisen gjør deg sterk og motstandsdyktig slik at du lettere kan takle det livet serverer. Og hvilken plass har bakoverbøyninger i alt dette? Når spenninger rundt hjertemuskel og bryst forsvinner føler vi oss mer opplagte, lettere til sinns, men kanskje viktigst av alt, tross avvisning og skuffelse blir vi på nytt mottakelig for den gleden og kjærligheten som er tilgjengelig i og rundt oss!

Lykke til med praksisen…… Namaste <3