Hva er yogastillinger?

Yogastillinger

I Yoga Sutras of Patanjali, som er den største samlede oversikten over yoga, skal en yogastilling være basert på tilstedeværelse og avslapning. En yogastilling er egentlig en forberedelse til å kunne sitte lenge i meditasjon. På grunn av alle helsemessige fordeler vi får av yoga, gjør vi i dag også yogastillinger for bedre helse, eliminere smerte i kroppen, forebygge/lindre ryggplager og en rekke andre grunner.

I starten kan en yogastilling oppleves alt annet enn avslappende og behagelig. Hvordan kan vi da tolke teksten i yoga sutras, og hva skiller egentlig en yogastilling fra alle andre tøyeøvelser og posisjoner?

En yogapraksis starter ofte med solhilsener. Solhilsen er flere bevegelser satt sammen i sekvens som gjør hele kroppen gjennomgående varm. Det er mange forskjellige varianter av solhilsen tilpasset alder og fysiske ferdigheter. Helsefordelene du får ved utøvelse av solhilsen er enestående. De inneholder bevegelser som gjør ryggraden og resten av kroppen mer fleksibel og sterk.

En yogaøkt er normalt satt sammen av både fremoverbøyninger, bakoverbøyninger, hofteåpnere, balansestillinger og inversjoner (opp-ned stillinger). Fremoverbøyninger er positivt for vårt fordøyelsessystem og virker rensende for øvrige indre organer. Det hjelper også med å finne tilbake til senter, da kroppens to ytterpunkter trekkes sammen.

Bakoverbøyninger skaper økt bevegelse i ryggsøylen, og gjør at vi opprettholder en sterk og frisk rygg. Det er positivt for hele vårt nervesystem. Og ikke minst åpner slike posisjoner bryst, skuldre og hjertet. Forebygger plager i rygg og nakke.

Inversjoner er viktige for helsen av en rekke grunner. Blant annet fører det til økt blodsirkulasjon og bidrar til å rense og nære kroppen. De har foryngende effekt og bidrar til å bekjempe trøtthet. Det å se omgivelsene opp ned gir også nye perspektiver på ting.

Balansestillinger utfordrer forholdet mellom hodet og kropp. Vi må virkelig konsentrere oss for at sinnet og kroppen skal samarbeide, og nervebaner skapes og styrkes. Slike øvelser gir god selvtillitt, vi lærer å bevege oss ut i det ukjente samtidig med å finne stødighet og trygghet i oss selv.

Yogastillinger styrker de svakere områdene i kroppen og mykner opp i de harde. De skaper likevekt i sinnet, noe som har stor emosjonell betydning for oss. Det er derfor vi gjør stillinger både på høyre og venstre side. Skjevheter skal opphøre.

Selv om du ikke føler deg myk, eller syns det er vanskelig å gjøre yoga, skal du vite at det er ved gjentakelse det magiske skjer. Ved å stadig gjenta bevegelsene, skapes det flyt og nye strukturer i kroppen din, og det blir lettere å slippe på spenninger.

Yogasutras kan derfor tolkes slik, at avslapning er dit vi kommer, etter anstrengelse og jevnlig praksis. I prosessen blir kroppen kontinuerlig friskere og vi får økt sinnsro.

Bedre helse med yoga

Om ubehag/smerte

Det er ikke uvanlig å oppleve ulike former for ubehag i stillinger. Når vi strekker oss utenfor det kroppen er vant til, vil det kjennes rart og nytt. Praksis av yoga gjør at bevisstheten tar plass nye steder i kroppen, og ubehag kommer av at sinnet gjør motstand. Sinnet gjør motstand fordi vi opplever forandring. Slik er det både på matten og livet ellers. Forandringer er et uunngåelig faktum i livet. Uten forandring blir det ingen vekst, ingen bevegelse og intet liv. Det er meningen at vi skal vokse og utvikle oss gjennom hele livet.

Yogapraksisen lærer oss derfor å håndtere forandringer på en bedre måte. Et balansert sinn har lettere for å takle livets utfordringer.

Hvis vi skal kvitte oss med slagstoff og urenheter i kroppen er vi nødt til å la det komme ut. Ofte vil dette kunne oppleves litt ubehagelig. Etterhvert som man praktiserer vil man lære kroppens sin å kjenne, slik at vi vet hvilken smerte som er bra og hvilken smerte vi bør la være å gjøre noe med. Enkelte ganger har kroppen det best ved at vi bare lar den hvile

Målet med yogastillinger er at prana (livskraft, kan sees som økt bevissthet i kroppen og økt sirkulasjon) skal passere alle enerikanalene våre. Desto mer prana, desto mer liv og utnyttelse av vårt iboende potensial.

Realisering av prana og økt bevissthet skjer individuelt fra menneske til menneske. Det foreligger ingen nødvendig sammenheng mellom hvor avanserte stillinger man praktiserer, og hvor langt man har kommet på sin yogareise.

Under yogapraksisen

Tenk at kroppen er «lekeplassen» din. Når du går på matten, forsøk å ikke rett fokus på hva andre elever gjør, ser ut, eller hvor dypt de kommer inn i stillinger. Det spiller ingen rolle for deg og din yogapraksis. Se om du heller kan lytte oppmerksomt til hvilke signaler kroppen sender deg.

Hvis du ønsker å finne motivasjon for praksisen din, anbefaler jeg deg å finne noe annet enn yogastillinger å sammenligne med. Du kan sammenligne med deg selv før du begynte med yoga, og hvordan du har det etter en stund. Tenk blant annet på hvordan din tilnærming til deg selv og dine viktigste relasjoner er. Kanskje har du sluttet å bry deg like mye om andres forventinger til deg? Kroppen er blitt mer bevegelig, matinntaket mer balansert, og søvnen bedre?

Lær deg å lytte til kroppens signaler og forsøk så godt du kan å legge vekk tanker om mestring og konkurranse.

«Når kroppen er vakker, ansiktet gløder av glede, hjertet er åpent og vi har frihet fra sykdom, da kan man vite at suksessen i yoga nærmer seg»

Hathayoga -pradipika 11.71.